Zurnal-listopad-2019

Žurnal – listopad 2019.

Hirovit nos, potpomognut još hirovitijim zahlađenjima pa naglim zatopljenjima te putovanjima odlučio je baš u mjesecu kada se moj poštanski sandučić zakrcao paketićima gotovo potpuno prestati raspoznavati mirise. U nemogućnosti testiranja onog što sam planirala istestirati i prikazati detaljnije, svoj parfemski listopad posvetila sam zaključku dijela Hrvatske parfemske priče i otkrivanju  najmanje poznatog, najstarijeg i najmlađeg dijela parfemskog Beograda.

Zurnal-listopad-2019

Unatoč manjku vremena i nevoljama s nosom, ipak sam uspjela ponešto i pomirisati. Između dviju kolekcija – jedne lagane i vrlo nosive te jedne posve drugačije, animalično-slano-začudne i granično eksperimentalne – provukao se i parfem koji sam dugo željela, a sada konačno i uspjela testirati i nositi.

Slijede Prvi dojmovi i Parfumerije, pa Preporuke Poklanjanje, opet sve s “P”, kao parfem:

Prvi dojmovi

Jacques Fath

Fath Essentials – Volume 2 (Luca Maffei, 2017.)

Fath-Essentials-Vol-2

Konačno sam upoznala tri volumena, odnosno tri kvarteta parfema objedinjenih u liniji Fath Essentials iza kojih stoji kreativna direktorica Rania Naim.

Prva dva dijela Fath Essentials linije čineparfemi Cecile Zarokian (Volume 1, 2015.) i Luce Maffeija (Volume 2, 2017.), doksu u Volume 3 (2018.) uvrštene kreacije oba parfumera. 

Jacques Fath-team-Luca-Maffei-Cecile-Zarokian-Rania-Naim
Rania Naim, Luca Maffei, Cecile Zarokian

Odlučila sam se krenuti od sredine:

Maffeijev Fath Essentials Volume 2 je lako nosiva, nezahtjevna i vedra cjelina, a sastoji se dominantno od cvjetnih kreacija koje reprezentiraju mimozu, bijeli jorgovan, ružu i raskošan buket doista različitog cvijeća. 

U mom osobnom sustavu vrednovanja i sviđanja/nesviđanja većina od četiri parfema komotno se smjestila u područje cvjetnog “go to” dnevnog parfema. Tri od četiri kreacije ne bih imala protiv povremeno nositi kroz sezonu ili možda dvije, što smatram dobrim rezultatom. 

L’Orée du Bois 

Fath-Essentials-2-L’Oree-du-Bois
Note prema službenoj stranici:
Vrh – bergamot, mandarina, marokanski neroli
Sredina – absolut mimoze, absolut narančinog cvijeta, absolut žutilovke, ylang ylang
Dno – “zlatni akord”, kašmiran, sandalovina, ambra, med, mošusi

L’Orée du Bois nazvan je po vjenčanoj haljini koju je Jacques Fath kreirao za Ritu Hayworth. 

Radi se o cvjetno-orijentalnoj kompoziciji koju predvodi bogata zlatno-nježna mimoza, podržana transparentnom i laganom ambrom te toplim začinima na blago medom zaslađenoj drvenoj podlozi. 

Plemenito mirna prozračna toplina posjeduje pahuljičastost mimoze, a mirisnu dubinu, koju pruža orijentalno-drvena podloga parfema, ne prati težina.

Nošenje baš u danima sunčane i zlaćane jeseni izvuklo je iz L’Orée du Bois malo bogatstvo zlatnih mirisnih nijansi: u cvjetovima-kuglicama zlatnožute mimoze ocrtavaju se latice-vlati-pahuljice kao sunčeve zrake, žitka transparentno zlatna ambra stapa se s medom i ljeska ponad svijetlog drveta.

L’Orée du Bois je parfem za raskošnu i meku zlatnu jesen i jedna ozbiljnih i osmišljenijih mimoza koje sam imala priliku probati u zadnje vrijeme.

  • Prvi dojam za L’Orée du Bois – Vrlo lijepo.

Lilas Exquis

Fath-Essentials-2-Lilas-Exquis
Note prema službenoj stranici:
Vrh – bergamot, zumbul, borovnica
Sredina – jorgovan, ljibičicin kremasti akord, magnolija, lipa
Dno – absolut ambrette, timbersilk (IFF-ov Iso E Supernapomena), ambroxan, mošus

“Zelena lica zaigranog zumbula veselo se isprepliću s cvjetovima bijelog jorgovana i iznenađujućiom kremom ljubičice”, kaže promotivna kartica. (“The playful Hyacinth and its green facets mingles jojfully with Lilac flower and surprising Violet cream accord.”

U osnovi, radi se o floral-musku s izraženijim zelenim i svježim elementima. 

Inače nisam posebno naklonjena zumbulu, koji dominira otvaranjem, no u ovoj kompoziciji je njegov cvjetni i katkad prodoran dio karaktera solidno iskontroliran i ublažen, a pojačani su njegovi hladno-svježi i zeleno-vlažni dijelovi. Iako prikaz mirisnih nota u otvaranju ne spominje druge zelene note, čini mi se da zumbul zelenilo duguje još nekom zeleno-travnatom elementu. 

I kroz sredinu parfema, kojom vladaju nježni jorgovani, provlači se osjećaj vlažno zelenih nježnih proljetnih latica. Cvjetna raskoš je prisutna, a uspijeva djelovati nenametljivo prirodno i delikatno svježe.

U sredini razvoja Lilas Exquis iz zeleno-cvjetne zalazi popularnu floral-musk kategoriju. Spominje se “violet cream accord”, no moj nos ga prepoznaje kao svilenkast i kremast bijeli mošus, podignut i osvježen zračno-zelenkastim, također vlažnim listovima ljubičice. 

Nakon otvaranja i sredine mirisa, koji su mi se doista svidjeli, u dubljem drydownu imala sam osjećaj da nosim nešto neodređeno poznato, ali lijepo i vrlo ugodno. Srećom, zahvaljujući fino prepoznatljivim ambretinim sjemenkama, Lilas Exquis nije zastranio u područje prosto funkcionalnih mošusa i isprane, sterilne cvjetne čistoće. Ipak, povremeno mi se činilo da kreativno-parfumerski dvojac Naim-Maffei ipak nije odolio malo koketirati s komercijalno isplativim stereotipom. 

Lilas Exquis lako mogu zamisliti na sebi u prvoj polovini proljeća, dok sve pod suncem pupa, lista, cvate, jutra su još svježa, maglovita i vlažna, a dani sunčani i zeleni, premda još katkad zapuše ne posve proljetni povjetarac.

  • Prvi dojam za Lilas Exquis – OK, zašto ne (pravi proljetni dnevni no-brainer ili go to).

Les Frivolités

Fath-Essentials-2-Les-Frivolites
Note prema službenoj stranici:
Vrh – bergamot, paradisamid (Givaudanova sirovina – nota tropskog voća s licima guave, grejpa, ribizla), osmantus, crveni papar
Sredina – rosa centifolia absolut, “akord makarona s okusom ruže”
Dno – antoilop, iris, sandalovina, ambra, mošus

Ovaj prvi dojam ne bih propustila napisati samo zbog naziva parfema – Les Frivolités.

Jako volim pojam “frivolno“. Volim njegovu unutrašnju kontradiktornost, volim i pozitivan i negativan sloj značenja, volim lepršavu površnost kao rijetku privilegiju koju nije lako namjerno ni postići ni zadržati, niti parfemski, a niti inače. Frivolnost doživljavam kao uglavnom kratkotrajan plod ili blažene neosviještenosti, neznanja ili nezrelosti, ili kao posljedicu duboke promišljenosti, zrelosti i samokontrole, a nerijetko i iskusne ravnodušnosti kombinirane s vedrim duhom.

Očekivanja prema parfemu bila su stoga obojena njegovim imenom i pitanjem kako miriše frivolna parfemska kompozicija s ružom u centru?

Miriše – frivolno. Doista.

Les Frivolités se otvara nježno, pastelno voćno, pomalo čak i žvakasto, a nježno roza i doista lijepa ruža ubrzo izbija u prvi plan samo da bi pokazala kako frivolno paše sa svime: i sa slatkom voćnošću i nešto niže niz razvoj s makaronima, koji mirišu blago gurmanski poput slatkiša, ali ne i preslatko šećerasto.

Ruža i sama funkcionira kao makarončić punjen pastom tropskog voća ili voćnog osmantusa iz otvaranja, a koji posve frivolno grcneš usput, jer razlika između mirisa ruže i makarona namirisanog ružom zapravo i nije sudbinski važna, ako je dojam sličan: lagan, slatko poznat i neobvezujuć, lepršavo svidljiv.

Niže niz razvoj, svježa ružina slatkoća se ponešto povlači i istupa antilopasta koža, svijetla i tanka, neopuzdano ne-čvrsta, više kao modni detalj koji možda sugerira “nešto konkretno”, a možda i ne.

Više je – ne, dosljedno frivolno.

Mlada roza voćno-makaronski slatkasta ruža, a potom kožno-baršunaste ruža u drydownu odlazi u suptilno slojevit, a ipak nekako neutralan i posve neobvezujuć spoj mekog, nenametljivog mošusa i neutralnog, gotovo mimikričnog irisa, s minimalno drvenih primjesa.

I to je to.

Zgodno, nepretenciozno poznato, dobro postavljeno, ali neobvezujuće u svakom smislu, i mirisnom, i spekulativnom, i emotivnom.

  • Prvi dojam za Les Frivolités – Meha možda i ne

Frivolna ocjena, sukladno naslovu, jer mi se može, frivolno. Uostalom, Etienne de Sward izjavio je u promociji ELDO-vog parfema kataklizmičkog naziva La Fin du Monde kako će frivolnost spasiti svijet.

Ovoga puta spremna sam se složiti.

Rosso Epicureo

Fath-Essentials-2-Rose-Epicureo
Note prema službenoj stranici:
Vrh – Kir Royal akord, gorka naranča, bergamot, šljiva
Sredina – absolut tuberoze, damaskanska ruža, narančin cvijet, jasmin, ylang-ylang
Dno – pačuli, ambra, vanilija, muscone

Rosso Epicureo je (uz Les Frivolités) druga obrada ruže u ovom setu, no posve drugačija. Ruža je ovdje dio glasnog cvjetnog buketa te supostavljena i/ili suprotstavljena tuberozi, bijelom cvijeću i slatkom koktelu.

Ni manje ni više. 

Ili – di ćeš više, kad već naslov sugerira hedonizam.

Evo što kartica kaže:

Rosso Epicureo je proslava radosti življenja pjenušavim akordom francuskog koktela Kir Royal (koji se, za razliku od klasičnog Kira, umjesto s vinom radi sa šampanjcem, a osnovu mu čini krema od ribizla). Kir Royal akordu dodana je karnalna tuberoza, bijelo cvijeće i damaskanska ruža. 

Na prvi njuh, a i na svaki sljedeći, pomislila sam kako je ovo definitivno parfem za žene koje su čvrsto odlučile omađijati svijet glasnim cvjetnim overloadom, i to nakon što su, udovoljavajući prvom dijelu epikurejskih poriva,  popile koju kapljicu likera (a nije da slatko ne zna zavarati).

Mirisanje tuberoze i ruže, karakterno antagonističkih primadona, u cvjetnoj gužvi uspjelo mi je oslikati samo ženu koja vodi neusuglašene “bi – ne bi” pregovore s ružom u sebi, želeći postati ta seksi tuberoza.

Nemam ništa niti protiv kraljevski zamamne ruže niti protiv iskonski karnalne tuberoze. Štoviše, svaki taj uspješan spoj smatram vrlo dobrodošlim, dapače, kako u parfemima, tako i inače.

Međutim, Rosso Epicureo  nije spoj koji bih nosila na svojoj koži:

Ruža je prije ocvala nego što se rascvala, tuberoza je u teturavoj u pozi za zavođenje prezentirala svoje meso, ali ne i iskru žive tjelesnosti, ostalo cvijeće napravilo je napornu gužvu, a nad svime lebdi otežalo-sladak miris zagušenog i prenakrcanog prostora.

Duboki drydown miriše mutno i pomalo kao “iznošen parfem” u kojem nedefinirani fragmenti cvjetnog srca proviruju iz zagušujuće mješavine ambre, mošusa i pačulija, koji dodatno potcrtava dojam zagušenosti i iznošenosti.

Premda ne miriše parfemski poznato, Rosso Epicureo ipak mi miriše poznato kao retro prenakićena i prenašminkana žena neprofilirane osobnosti koja se trudi previše, smije preglasno, namješta preočito i onako… nije da ne cijenim trud i nije da ne mogu razumjeti, bude mi čak i malo žao, ali se ipak držim podalje.

Uf, napisala sam poprilično nekorektan parfemsko-ženski opis, ali ne slijedi isprika.

Ništa u parfemu nisam doživjela epikurejski hedonistično, samo pretjerano, a nedefinirano.

  • Prvi dojam za Rosso EpicureoTko voli, nek izvoli – ja ne. 

Neandertal

(Kentaro Yamada / Euan McCall)

Neandertal-perfumes-2

Ovo će biti vrlo kratak prvi dojam, jer recenzija slijedi.

Iza Neandertala stoji umjetnik Kentaro Yamada, a dva parfema koji čine liniju kuće – Light  i Dark  – kreirao je samostalni britanski parfumer Euan McCall. Oba parfema testirala sam u seriji iz 2018. godine.

Doista se radi o granično eksperimentalnim kompozicijama koje – iako različite na način na koji govore njihova imena Light i Dark – imaju istu DNA: naglašenu i vrlo prodornu, sirovo tjelesnu animaličnost, kreiranu slanim, kožnim i smolastim elementima.

Stoga, ukoliko uljuljkani u kulturno impregniranu “ljudsku” parfemsku animaličnost od Neandertala očekujete Flinstonese:

Flinstones-Neandertal

Ne radi se o zaznojenom farmeru ili o Josephine koja se tjedan dana brinula da Napoleonove smrduckave željice budu temeljito ispunjene, niti o prljavoj kosi ili o bilo kakvoj mošusno-kuminičnoj sugestiji ljudskog mirisa, već o slanoj, primarnoj animaličnosti koja uspješno djeluje intrigantno poznato-strano.

Prije je ovo:

Muzej-krapinskih-neandertalaca
Fotografija postava Muzeja krapinskih neandertalaca, Krapina, preuzeta sa službene stranice Muzeja.  
  •  Prvi dojam za Neandertalove Light i Dark“Uh. Ok, ali bolje polako i postupno…”

Clinique – Beyond Rose (2014.)

Clinique-Beyond-Rose

Cliniqueov Beyond Rose iz 2014. napravljen je kao limitirano izdanje za istočno tržište. Kako osobno nisam bila impresionirana niti jednim flankerom Aromatics Elixira, bila sam vrlo znatiželjna kako miriše orijentalna, balzamična ruža koja jasno kreira miris ouda kao iluziju, a ne sadrži ga. 

Relativno malen broj vrlo podijeljenih recenzija također mi nije bio od prevelike koristi, stoga sam već dulje vrijeme vrebala priliku da uhvatim ovaj sada diskontinuiran parfem.

Radi se o raskošno ozbiljnoj ruži, orijentalnoj mirisnim profilom, ali ne i punoćom/težinom teksture, što mi se čini kao vrlo zanimljivo obilježje parfema. Čini mi se da je Clinique ovdje pažljivo balansirao između europskih mirisnih navika i očekivanja te onih istočnih, a mirisne varke i naglasci ne djeluju mi kao loši kompromisi ili konceptualni promašaj, već kao specifična vrijednost.

Tamna, kaligrafska ruža izbija u prvi plan već u otvaranju, ponešto osvježena mate čajem, a uz nju se paralelno javlja i oud, premda nije naveden u notama, koliko uspijevam razabrati iz sačuvanih sekundarnih parfemskih izvora, budući da se opis parfema više ne nalazi na službenim stranicama. Ipak, miris ouda u prvom dijelu razvoja ne može se niti promašiti, niti mimoići, a ja sam ga opet doživjela kao dobro izbalansiran: tu je oudov intenzitet i karakterističnost, ali bez oudove težine. Dodatno, oud je očišćen od većine onih svojih mirisnih lica koja zapadnom nosu, nesklonom beskompromisnim izvornim varijantama ove note, mogu smetati. 

Sredinom razvoja oud izvjetrava i povlači se duboko u sjenu pozadine, a ruža se omata u balzame (smirnu i styrax). Srce dubinu duguje razvoju u nekoliko smjerova – parfem istovremeno miriše suho, gotovo blago pudrasto/sapunasto, toplo začinjeno i pomalo čak i zadimljeno, a u drydownu začinsko-balzamična tamna, gotovo kontemplativna ruža dobiva i društvo suhe, blago vanilične slatkoće za koju je, pretpostavljm, zaslužan benzoin, a možda čak i ponešto same vanilije.

Zbog mirisne raznolikosti i odsustva težine, Beyond Rose, orijentalnu ružu propuštenu kroz europski filter, ugodno sam nosila kroz svježe pa čak i toplije dane.

  • Prvi dojam za Beyond Rose: Vrlo dobro.

Parfumerije

Perfume Concept (Beograd, Ada Mall)

Mirisno otkrivanje Beograda omeđila sam prvim posjetima najmlađoj i najstarijoj parfumeriji.

posljednjoj beogradskoj zanatskoj parfumeriji Sava, koja u Ulici kralja Petra 75 postoji već 65 godina pisala sam ovdje, a Perfume Concept, najmlađu beogradsku niche parfumeriju, koja  se otvorila 18. listopada, posjetila sam treći dan nakon njenog otvaranja.

Na policama Perfume Concepta nalaze se kolekcije kuća Acqua di Portofino, Ajmal, Atelier des Ors,  Bois 1920, Histoires de Parfums  i  Ramon Monegal.

Perfume-Concept-Beograd

Za razliku od parfumerije Sava koju sam posjetila s iskusnom parfemskom kolegicom, u Perfume Concept ušla sam u društvu žene koja nije ovisna parfemoljupka i koja se ovom prilikom prvi puta susrela s niche parfemima.

Gledajući unatrag, nije moglo ispasti bolje:

Budući da sam pretežno namjeravala razgledati i slikati prostor i brendove unutar vrlo pregledno uređene male parfumerije, susretljivu prodavačicu usmjerila sam prema prijateljici uz kratku i vrlo okvirnu uputu o ukusu gospođe u mome društvu: “Svježe, prozračno, lagano. Sve relativno nezahtjevno i nepolemično. Citrusi te puderasti i lipstick parfemi.”

Tijekom slikanja i razgledavanja prostora, usput sam pratila komunikaciju prodavačice i posve neupućenog kupca te svjedočila mom najdražem obliku profesionalnosti parfumerijskog osoblja:

Ljubazna i susretljiva prodavačica pokazala je upravo parfeme za kojima bih i ja posegnula slijedeći iste upute i sve je to učinila strpljivo, nenametljivo i sigurno te diskretno, s punim uvažavanjem nesigurnosti početnika, bez žurbe i pritiska kupnje, uz pokoju dobrodošlu uputu.

Iz Perfume Concepta obje smo izašle opuštene i zadovoljne, stoga rado ostavljam svoj prvi dojam, uz pohvale prodavačici.

Perfume-Concept-Beograd-2

Preporuke

Tužan povod za preporuku.

Na samom početku listopada parfemska zajednica ostala je bez Roberta Herrmanna, parfemoljupca, nagrađivanog recenzenta i kritičara iz čijih sam tekstova naučila puno i o parfemima, ali i o pisanju. Robert Herrmann djelovao je na sajtovima parfemske zajednice, dio tekstova objedinio je na svom parfemskom blogu The Fragnant Wanderer, a Çafleurebonna kojem je Robert djelovao kao stariji urednik, je u okviru svog sajta oblikovao i arhiv njegovih tekstova.

Svaki od linkova zapravo je trajna preporuka za čitanje niza Robertovih tekstova, jer oni ne zastarijevaju i parfemski obogaćuju.

Robert-Herrmann

Iz listopada izdvajam još dva teksta:

  • Elena Cvjetković aka The Plum Girl napisala je tekst koji sam pročitala s razumijevanjem, poistovjećivanjem i uz pljesak jer smatram da takve stvari treba i napisati i ponavljati, opet i opet, a koji govori o napornim pitanjima osoba koje nisu parfemoljupci i parfemskim mitovima te o uporno ponavljanim, a nedozvoljenim, neutemeljenim ili – isprika na  osobnoj doslovnosti – naprosto iritantno glupim i zapravo štetnim tvrdnjama. Tekst “Nosy Questions Plus Perfume Myths Debunked (Again)”je ovdje.
  • Çafleurebonovu rubriku Fragrant Awakenings, koja donosi autobiografska svjedočanstva parfemskih kolega o parfemima koji su promijenili način na koji su doživljavali parfeme te predstavljaju osobno parfemsko buđenje, uvršten je tekst Damira Gašljevića, parfemskog kolege iz Zagreba i dugogodišenjeg parfemoljupca koji kontinuirano na svojim profilima prenošenjem linkova relevantnih tekstova o parfemima pridonosi i širenju parfemskih informacija i znanja te povezivanju parfemoljubaca. Vrlo lijepu osobnu priču o parfemskom buđenju uz Traye Neele Vermeire (Betrtrand Duchaufour, 2011.) možete pročitati ovdje.

Nikad nije previše slika u postovima. Stoga, da samo ne zakrcavam lektirom, a pomalo vezano i uz osobne reference o ruži i tuberozi u jednom od prvih dojmova, evo i parfemskog old movie citata, uz tihu posvetu:

Sunset-Boulevard-tuberose

Poklanjanje

Kolegici ili kolegi parfemoljupcu/-ljupki s adresom u Hrvatskoj s veseljem poklanjam po sample ovomjesečnih prvih dojmova:

  • Neandertal – Light i Dark (2x 1 ml)
  • Clinique – Beyond Rose (2 ml)

Kontakt via mail, putem Facebook stranice ili profila Iva – Mirisna Polica, a do idućeg Žurnala – 

– volite se i dijelite iskustva i mirise! ?

Oznake
Podijeli
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on email

Napiši komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Pretplata

Arhiva objava
Arhiva
Pridružite nam se
Scroll to Top