recenzija parfema

L’Artisan Parfumeur: Nuit de Tubereuse

Tuberoza – totalno drukčija od drugih

Tuberoza je težak, kapriciozan cvijet. Najsenzualnija u opojnom buketu bijelog cvijeća i natjelesnija. Dominantna je, traži mjeru, stegu i puno pažnje te vješt nos i ruke koje znaju kako s njom. Također, vrlo je zahtjevna oko okolnosti i društva.

Napravi li se njom ono što joj se ne sviđa – vratit će: na temperaturi i vlagi koju ne voli odbit će mirisati ili će ugušiti će mirisom, postat će nesnošljivo i sladunjavo žvakasta, cvjetno naporna ili otvoreno drsko tjelesna.
Ona nije iris, koji paše i prilagođava se uz više-manje sve.
Ili ciklama i mimoza.
Nije niti ruža koja – koje god boje i vrste – izdominira kraljevski ili kraljuje timski, veličanstveno i dostojanstveno. Bilo da je svježe prirodna, uljasta ili zavodljivo začinjena, ruža nije karnalna, ne zapravo.
Ako je ruža jedi među cvijećem, čak i kad je posve mračna, tuberoza je bijeli cvijet prešao na mračnu stranu: moćna i zavodljiva, ali kapričozna, osvetoljubiva i karnalna.
I sila je s njom, također.

Dobar i vrlo informativan članak o tuberozi u parfemskom kontekstu, ali i povijesnom i kulturološkom kontekstu, objavljen je na blogu Perfume Shrine
Osobno bih sva svoja napisana znanja o tuberouzi najradije zgužvala i naciljala koš kada se susretnem s rijetkim parfemima koji tuberozu tretiraju drugačije. Zapravo mi je nemoguće reći da poznajem (pa čak i volim li) tuberozu, iako sam ih uistinu upoznala dosta: nosim Fracas godinama, pamtim i razdoblje kad sam mu bila monogamno vjerna, na mojoj koži su bili Carnal Flower, Tubereuse Criminelle, Tuberose Gardenia, Cedre, Amarige, zatim niz parfema kojima je tuberoza jedan od elemenata ukupnog mirisa, ali ne i nositelj mirisne kompozicije, čitav niz milih tuberoza, sakrivenih ili istaknutih, uparenih s bijelom braćom i sestrama, voćem, drvetom, slatkišima…, a dalje se ne usuđujem reći da u parfemu stvarno poznajem ovaj cvijet.
Svako malo naiđe neki parfem koji me spriječi da izjavim nešto toliko hrabro.

Zadnje je to učinio Nuit de Tubereuse.

Mislim da je Nuit je Tubereuse jedno od Duchaufourovih najboljih ostvarenja, a ako i nije, to je parfem za koji je, kada su ga pitali, rekao da je čedo kojim se najviše ponosi.
Meni je upravo Nuit de Tubereuse posve izmijenio kontekst u kojem sam gledala majstora dima i drva, te postigao da Duchaufoura smjestim u posve drugi kontekst – onaj cvjetni, u kojem se Duchaufour najrjeđe spominje. Ne govoreći samo o tuberozi, već i o ruži u Paestum Rose te neroliju u Seville A L’Aube,

Duchaufour je od cvijeća, koje sam gotovo prestala nositi u parfemima, iznova stvorio moj izazov, ponudivši mi različitu perspektivu.

Nuit de Tubereuse doista nudi različit prikaz tuberoze i smatram da bi svatko koga zanima ova nota, ili ju voli, a želi odmak bilo od “diva” tuberoze kakvu predstavlja Fracas, klasične kremasto slatke indoličnosti u nizu parfema te drugačiju vrstu interpretacije tuberozinog zelenog lica od onog koje nudi Carnal Flower trebao testirati ovaj parfem. Duchaufour je pristupio tuberozi više kao prema biljci, nego kao prema cvijetu, naglasio njezinu začinsku, zemljanu, drvenu i zelenu komponentu, a prepoznatljivu i eksploatiranu kremastost i indoličnost potisnuo gotovo posve u pozadinu. Rezultat je karakterističan, dijelom polarizirajuć i nepovlađujuć te odmah prepoznatljiv, ali i vrlo nosiv parfem.

U otvaranju se tuberoza gotovo niti ne naslućuje.
Nuit de Tubereuse otvara se vrlo začinjenom i intenzivnom mješavinom zemljane drvenosti i zelenila, snažnim paprom i određenom količinom “mesa”, iza kojeg stoji mango. Mango ne bih prepoznala da prethodno nisam imala dugo iskustvo nošenja Timbuktua, koji se također otvara papreno, a u kojem mango na vrlo sličan način funkcionira kao “podloga” u koju su utisnuti intenzivni začini i zelenilo.
Zelenilo u Nuit de Tuberose ne pripada proljetnom zelenom spektru mirisa, već više koncentriranom i ljetnom, otpornom i intenzivnom. Doista se radi o snažnom otvaranju.
Čim izađe iz bočice, parfem nam jasno daje do znanja da treba odustati od ideje klasične tuberoze.
Tijekom prvih desetak nošenja događalo mi se da uvijek iznova trebam iskorigirati svoja očekivanja o tome kako bi trebala mirisati tuberoza, a koja su doista posljedica mirisnih navika proizašlih iz klasičnog kanona. U Nuit de Tubereuse tuberoza je predstavljena u prirodnom elementu, prije nego što joj je sudbina odredila da bude išta drugo do biljke koja cvate i čiji je miris s jedne strane intenzivan i karakterističan, a s druge strane zapravo svjež, zelen te ne budi baš nikakvu asocijaciju od onih koje obično tuberoza priziva: ženstveno, kremasto, opojno, zavodljivo.
Nuit de Tubereuse je priča o tuberozi koa ne želi biti postati samo cvijet u cvjetnom parfemu, ne želi glavnu ulogu, ne želi niti prilagodbu niti zadaću da bude zavodljiva. Duchaufour je kreirao tuberozu koja radije od isticanja na ženinom vratu i širenja prostorom parfemskih konvencija, bira ostati biljka čiji cvijet miriše prekriven debelim slojevima tople i zelene, zemljane i drvene prašume. Nakon otvaranja, tuberoza je tu, sve do dubokog drydowna, a i onda, ali odbija stupiti u prvi plan, i prije sebe ističe ambijent i pripadnost neparfemičnoj prirodi.
Iako svjež, radijalan i prozračan te najljepše nosiv kao ljetni parfem koji se teksturom doima lagano poput vela, Nuit de Tubereuse ostaje mirisno zasićen svim elementima koji su predstavljeni u otvaranju – i zelenilom, i paprastošću i drvenošću i zemljanošću – sve do dubokog drydowna.  Upravo u načinu kako Duchaufour uspijeva postići da intenzivni i zapravo uopće ne lagani  mirisni akordi pokazuju potpuno odsustvo težine i gustoće, vidim kao najizraženiji  njegov rukopisni element. Na otvorenom, u prirodnom elementu viših temperatira i određenog stupnja vlažnosti koji sve tuberoze vole, Nuit de Tubereuse ponaša se svježe i gracilno, posve suprotno od konteksta koji sugeriraju note.
Nuit de Tubereuse je tuberoza koja mi nije legla na prvu. Punu godinu dana mirisala sam ovaj parfem iz bočice koja mi je bila na raspolaganju, a onda i dekanta te postupno mijenjala i širila svoju sliku onog kako bi meni truberoza trebala mirisati. Vjerojatno bi to još i potrajalo da jednog poslijepodneva maleni, tada 11-godišnjak koji se izgleda itekako dobro sjeća vrlo ranog djetinjstva u kojem sam svakodnevno nosila Fracas, nije prošao kraj mene, okrenuo se i rekao: “Mirišeš kao da nosiš onaj parfem koji si nosila dok sam bio mali…”.
Zastala sam nasred hodnika, gledala dječaka u pubertetu i prisjetila se djetešca koje mi telefonom govori da sam otputovala, ali da krevet miriše po mom parfemu već dva dana. Dijete je u Nuit de Tubereuse prepoznalo tuberouzu, a upoznao ju je i, izgleda, dobro upamtilo u Fracasu, Upravo ovaj komentar djeteta natjerao me da nešto kasnije istog tog dana prestanem razmatrati što je Duchaufour napravio s tuberozom i kako bi tuberoza trebala mirisati, presiječem i zaključim:
Tuberoza ne bi trebala mirisati kao. Točka.
Tuberoza miriše. Točka.

Dijete je jasno i glasno izdvojilo tuberozu kao glavnu notu u dva parfema koja su meni bila toliko različita da sam bila na pragu toga da ustvrsim kako Fracas i Nuit de Tubereuse nemaju baš ništa zajedničko.
Međutim, Duchaufour nije izmijenio tuberozu. 
Duchaufour je znatno proširio definiciju tuberoze, i zato Nuit de Tubereuse vrijedi barem testirati.

Na mojoj parfemskoj polici je Nuit de Tubereuse parfem koji me uvijek podsjeti da, i kada se radi o parfemima, vrijedno iskustvo počinje točno tamo gdje prestaju i navike i očekivanja.

  • IZNADPROSJEČNO 
  • Parfem je kreirao Bertrand Duchaufour, a predstavljen je 2010. godine.
  • PERFORMANSE – Vrlo je radijalan, u prvim satima nakon nanošenja ostavlja dug i jasan, premda ne i gust mirisni trag. Na mojoj koži traje preko 8 sati i projicira cijelo vrijeme. 
  • TRIVIJA – U svojoj knjizi “Perfume Lover” Denyse Beaulieu je spomenula kako je radni naziv Nuit de Tubereuse bio  “Belle de Nuit”. I doista, ova tuberoza jest prava ljepotica. Samo drugačije prelijepa. 

MOGLO BI VAS ZANIMATI



Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.