Sisley: Eau du Soir – i onda još malo o klasičnim chypre parfemima

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin

Da moram opisati klasični chypre miris nekome tko nije imao priliku probati niti jedan i mirisno je sazrijevao u popularnoj kulturi unazad samo posljednja dva desetljeća te da se pritom ne smijem poslužiti niti jednom parfemskom usporedbom, karakterne osobine klasičnih chypre mirisa sažela bih u lik i pojavu profesorice Mcgonagall.

Aha 🙂 Gif je preuzet s weheartit.com

Čak i ime profesorice Mcgonagall – Minerva – koje je rimska inačica imenu Atene, grčke božice mudrosti ima veze s karakterom chyprea:

Unutar antičkog modela tipova ženske ljepote i privlačnosti, u kojem je Venera/Afrodita bila mladenački seksi i putena, Hera/Junona majčinski i supružnički impozantna, Minerva, odnosno Atena – koja je bila i božica ratne taktike (Mars je bio zadužen za krvoločne makljaže) i božica mudrosti – predstavljala je intelektualan oblik markantne ženske ljepote, koji se danas ne posve adekvatno, ali posve u skladu s antičkim kiparskim prikazima Atenine ljepote, miješa s muškobanjastim. 
Takav je i chypre: u odnosu na parfeme iz grupa kojima je zadatak izazvati tjelesnu ugodu – bilo ugrijati, omotati ili pružiti okusnu ugodu (orijentalni mirisi, kasnije iz njih derivirani gurmanski mirisi), bilo razvedriti ili omamiti te tako zadovoljiti (cvjetni mirisi) –  chypre nema neposrednu ulogu pružanja fizičke ugode, ali zato ima gard, stav (a počesto i strogoću i oštrinu) iz kojeg je jasno da tjelesnom ugađanju pretpostavlja britkost, koju povezujemo s intelektom. Pravi klasični chypre, za razliku od cvjetnih i orijentalnih mirisa, ne nagrađuje toplinom i mekoćom odmah ili ubrzo nakon otvaranja, on toplinu pokazuje suspregnuto, postupno i – kasnije, bliže bazi, a i onda zadržava “gard”.

Ako bih na krajnje pojednostavljenoj razini ta tri različita oblika antičke ženske ljepote i tri načina ženskog zavođenja i pružanja ugode povezala s tri temeljne tradicionalne grupe ženskih parfema, Venere/Afrodite bi bili cvjetni parfemi, Here/Junone bi bili orijentalni, a Atene/Minerve bi bili chypre.
Dakle, za one koji nisu pomirisali niti jedan chypre i mimoišli su priliku da se sretnu s tiplogijom ženske ljepote u antičkim mitovima,  Minerva Mcgonagall je chypre:
U nastupu je distancirana, formalna i hladna, katkad i pomalo suha i oštra – ali – duboka, slojevita, pouzdana i, u konačnici, kada se zbliži – istinski topla, a da ne izgubi gard.
Želiš ju za prijatelja, ne želiš ju za neprijatelja, a serijal o Harryju Potteru pokazuje mjeru u kojoj je sposobna jednako predano i s jednakim uvjerenjem i snagom, biti i prijatelj i neprijatelj.
Pri prvom susretu (makar preko ekrana) s Minervom Mcgonagall, kao i pri prvom susretu s pravim klasičnim  chypre parfemom, događa se otprilike isto: spontano se izravna kičma, a onda ostane izravnata i kada, uz oštrinu, strogoću i britkost razaberemo i suspregnutu, pouzdanu i postojanu toplinu.
Klasični chypre nagrađuje odane, ustrajne i – u današnjem promijenjenom mirisnom okruženju – hrabre.

O ovome sam razmišljala imajući na umu referentne parfemske Minerve:  nereformulirani Cabochard, Bandit (on bi kao bio ekstrovertirana Minerva s malo butch-femme Marsa) i njemu posve suprotnu MitsoukoAromatics Elixir, pa i Montanin Fleur de Peu te recentne Rien (ELDO-vu modernu Minervu), ali i Agent Provocateur, nastojeći sebi razjasniti zbog čega imam problem s Eau du Soir koji je po svemu – formalno – školski primjer klasičnog chyprea.
Sve dok iz kopanja po svim mogućim asocijacijama nisam došla do profesorice Mcgonagall, nisam si uspjela razjasniti zbog čega imam problem s Eau de Soir:
Cabochard, pod slojem opore citrusne reskosti, taragonove odbojne privlačnosti, duhanske zamagljenost i  kožno-mahovinaste baršunastosti zrači suspregnutu toplinu. Bandit također, unatoč gardu i animaličnosti dijelova koji nisu sapeti čvrstom kožom također grije. Na vrlo sličan način isto čini i moderan Bandit, ELDO-v Rien. Aromatics Elixir, nakon što se slegne i staloži iskonska snaga bilja, smiruje i mekim cvjetnim srcem mazi. Agent Provocateur pozdravno ošine začinskim bičem, ruža je svoja, mami i bode, svježa i zagušujuća, ali i ovakva moderna inačica chyprea nakraju nagradi mošusnom i vetiverastom ugodom.
Poput Minerve McGonagall, svi oni – unatoč gardu i karakteristikama chyprea koje kao razlikovni element uvijek spominjemo prve – imaju i onu drugu, toplu karakternu stranu, bez koje bi nam – da prostite – profesorica McGonnagal bila samo ušiljena, zahtjevna i stroga, tradicionalna i formalna kučka.
Eau du Soir je profesorica McGonagall bez tople strane, chypre s konvencionalnom parfemskom pozom koju je pogrešno zamijenio s  karakternim gardom i duhom i koji je suhoparno-štreberskom reprodukcijom chypre kompozicije promašio suštinu, a to je da cypre – na način koji se razlikuje od floralaca i orijentalaca – također zavodi, nagrađuje i predstavlja specifičan oblik ženske ljepote.
Školski, radi se o posve klasičnoj strukturi: Eau du Soir ima u otvaranju izražene citruse, osnažene dodatno klekom, prodoran je, rezak, britak, čvrst i uvodno upečatljiv. Ima i cvjetnu sredinu, suhu i neslatku te izraženu karakterističnu mahovinasto-pačulijastu podlogu.
Dakle – sve glavne karakteristike chyprea su u svom najtradicionalnijem obliku tu. No, koliko god ga nosila, na meni se nimalo ne sljubljuje s kožom, ne otvara i ne pruža onu drugu skrovitiju stranu kojom chypre zavodi i nagrađuje. Eau du Soir je samo parfem već poznatog garda i poze, ali bez imalo topline i magije koju stvara chypre u dodiru s kožom i tjelesnom toplinom.

Eau du Soir, zapravo, nije profesorica Mcgonagall.
Eau du Soir ne nagrađuje odane, hrabre i vjerne, jer u sebi nema duh chyprea – samo formu.
Eau du Soir također ne želim za neprijatelja, ali  ne pruža mi niti išta zbog čega bih ovaj parfem poželjela za prijatelja: radi se o iznimno projektivnom i snažnom parfemu koji ima pedigre, ali umjesto dojma klasičnosti na mojoj koži stvara retro i formalan dojam, na onaj ne-dobar način.

I kada gledam samu bočicu (a doista sam se iznimno rijetko sklona osvrtati na dizajn spremnika parfema, iako su bočice vrlo važne i kao vizualni posredovatelji mirisnih poruka i kao artefakti koji parfemsku umjetnost povezuju s primijenjenom umjetnosti / industrijskim dizajnom), izgleda mi kao da bočica utjelovljuje samu Eau du Soir:
Tijelo je jednostavno – u dizajnerskom smislu generičko, dok je čep impozano reljefan, zlatan (pozlaćen pravim zlatom) i golem, a onda kad ga uzmeš u ruku – lagan, jer je iznutra plastičan.
Jedino što parfemsku prezentaciju čini posebnom je taj monumentalan poklopac, no pažljivijim se razgledavanjem otkriva rupa u sredini, što ga – unatoč skulpturalnosti i pozlati – funkcionalno čini šupljim i izlišnim, jer ne čini ono temeljno što bi trebao činiti, a to je da zatvara sprejer.
I parfem također posjeduje golemu rupu, odnosno prazninu tamo gdje bi trebao pokazati drugu stranu svog karaktera – zadržati gard, a pružiti toplinu. Nakon početne fascinacije (slične onoj prema čepiću), praznina tamo gdje bi trebala biti suština ljepote ga također čini i izlišnim.
Eau du Soir je njegova bočica: dizajnom pseudoklasična, pozlaćenom kapicom napadna i šuplja, tijelom besprizorna i nekarakteristična i besmisleno netolerantna  prema parfemskom društvu na mirisnoj polici. Naime, iz većine parfema na mojoj polici – neovisno o snazi – ne izlazi miris, jer im čepovi rade svoj posao.
Jednom kada otvorite bočicu, Eau du Soir projicira neuviđavno i kada ga ne nosite.
Ovom parfemu strana je svaka suspregnutost i na krivi – i neintelektualan – način interpretira bogatstvo i zato, još jednom: za razliku od pravih chypre, Eau du Soir nije profesorica Mcgonagall.
  • PROSJEČNO
  • Parfem su kreirali Jeannine Mongin, te Hubert i Isabelle d’Ornano, a predstavljen je 1999. godine.
  • NOTE- Službena stranica kuće u opisu parfema umjesto nota uopćeno navodi samo temeljne chypre akorde, a jednaku količinu teksta posvećuje čepu:  
  • PERFORMANSE Vrlo projektivan i vrlo trajan. Na koži se zadržava preko 10 sati te većim dijelom tog vremena pušta i značajan mirisni trag. 
  • SEZONA Zima i hladniji dijelovi godine.

Napiši komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

O autorici

Iva

Pišem o parfemima koji predstavljaju autentične kreacije i osobitu mirisnu ljepotu, zarobili su moju pažnju i raspiruju maštu, nude izazovan mirisni iskorak u novo ili drugačije, ili mijenjaju način na koji sam sklona razmišljati.

Prati

Pretplata

Primaj nove objave epoštom

Pridružite nam se!

Scroll to Top